Saturday 24 November 2012

KURSUS ASAS JAHITAN TUDUNG

Assalamualaikum,

Saja jer nak cerita pasal aku pi kursus asas jahitan tudung haritu. Kursus ni dianjurkan oleh Kolej Komuniti Bandar Darul Aman (KKBDA). Hari tu hari ahad..aku ambik cuti semata-mata nak p kursus tu ajer. Tapi aku rasa sangat berbaloi walaupun aku terpaksa korbankan cuti tahunan aku tu. Kursus bermula jam 9.00 pagi. Bermula dengan memotong dasar. Masa tu kami kena cari pasangan untuk syer kertas minyak dan jugak kain yang sememangnya disediakan oleh pihak KKBDA. Fine..aku berpasangan dengan cik adik dari Changlun. Siap potong dasar, kami potong kain..seterusnya sampai untuk awning tudung. Lepas potong kain semua perkara dibuat secara individu..no more couple. Masing-masing nak pegang mesin jahit pun takut. Aku pun sama. Ya la..mesin jahit kat rumah macam lain..kat situ pulak pakai mesin JUKI..lajunya masha Allah..takut aii..takut terlajak kena jari ka apa..nauzubillah mintak simpang la. Sebenarnya mesin tu ok..cuma kami yang tak biasa lagi dengan mesin macam tu. Bila lama sikit guna..dah pandai kawal pedal..ok la.. Jahit punya jahit tak sedar dah hampir pukul 1. Kitorang pun turun makan sebab makanan disediakan termasuk sekali dalam yuran tu. Lepas makan masuk balik bilik jahitan. Aku nampak couple aku masa mula tadi sibuk jahit awning tudung. Aku tegur dia, tak turun makan ka. Dia kata dah makan dah. Ok..aku pun terus sambung jahit tudung sementara tunggu giliran nak solat. Selesai semua..tiba masa untuk jahit tepi tudung. Yang ni cikgu tolong jahitkan. Masing2 beratur tunggu giliran. Tiba time couple aku tu..cikgu kata kenapa tudung ni besar..mana tudung yang asal tadi. Ni tudung yang kedua ke?? Couple aku td tu kata ada..dia saja buat yang baru sebab nak buatkan saiz besar. Cikgu nampak macam marah. Tapi dia diamkan aja. Selesai jahit tepi tudung..dia pun beredar. Cikgu bersuara pada kami yang sedang beratur. Cikgu kata saya bukan tak bagi buat 2 helai..tapi kain balance tu sebenarnya kena syer..kalau pasangan kamu tak mau baru kamu boleh ambik semua... Aku terkedu. Nampaknya aku la yang terkena. Orang lain ada kain balance..aku takde sebab couple aku dah buat tudung besar untuk dia sorang..huhu..takpe la aku halalkan ajer.. tak baik marah-marah..lagipun aku dah cukup puas ati sebab tudung aku buat lagi cantik dari dia punya..yehaaaaa...

Cerita di atas tak penting sangat..yang penting adalah..
AKU DAH PANDAI BUAT TUDUNG SENDIRI!!!
hahahahaha...bangganya aku..

Lepas ni aku nak tengok jadual untuk bulan Disember pulak. Aku nak booked kelas belajar menjahit labuci. Bukan mahal pun..RM30.00 ringgit jer. Aku yang tak reti apa2 pun boleh buat..Ok apa2 cerita pun mesti disertakan dengan bukti. Baru la orang percaya. Then, ini la buktinya..hehe..

Mesin jahit yang pada mulanya menakutkan aku dan member sekursus.

No 2 dari kiri tu cikgu kami..sangat baik dan sangat sabar orangnya..terima kasih atas tunjuk ajar cikgu yer..
Errr..nak habaq ni..kami memakai tudung jahitan sendiri tau.. (kecuali cikgu Emi dan Nuraishah)


ehem..ehem..ada gaya jadi tukang jahit tak..hehehe

Ni baru intro..tunggu la nanti aku nak masuk kelas jahit labuci pulak..pastu kelas buat kek cawan, kelas jahitan baju kurung, kelas masakan timur..bla..bla..bla..Sekian.

No comments:

Post a Comment