Saturday 13 August 2011

Sambal Telur Manis

Aku masak. Well..aku masak la..takkan pelik kot kalau aku kata aku masak..
Aku pandai masak tau..terutamanya air..senang..ringkas dan cepat..
kejap je dah mendidih..hahahah..

Sebenarnya aku jarang masak sebab aku memang tak reti masak..
Lepas kawin baru aku pegang ikan..bukan aku nak kata aku hebat tak payah masak..
Aku ni anak bongsu, dari kecik semua tugas kakak-kakak aku yang buat.
Kalau aku nak buat depa macam tak harap kat aku.
Mungkin depa ingat kalau depa suruh aku siang ikan..aku akan picit perut ikan sampai pecah.
Weyy..aku tak zalim la.takkan aku nak siksa ikan yang dah mati tu..

Ok..aku mengalah..aku rela duduk tgk..dah siap depa masak..aku makan jer..haha..
Tp sekarang dah tak boleh goyang kaki lagi..dah ada suami, dah ada anak yang sentiasa nak makan.
Aku cuba jadi diri aku yang sebenar..aku yang suka masak memasak..aku yang suka makan di rumah..aku yang suka bila tengok orang makan apa yang aku masak..aku yang suka mencuba resepi baru..yeahh..tu baru aku yang sebenar tau..

Aku nak kongsi resepi yang sangat ringkas..bahan asas adalah telur. Resepi ni aku belajar dari sifu aku..yakni kakak aku yang sulung..Kalau nak try silakan..Gambar akan menyusul kemudian..aku ambik terus dari kuali..hehehe..

SAMBAL TELUR MANIS

Bahan-bahan

5-6 biji telur
20 biji cili kering
8 ulas bawang merah
minyak (utk menumis dan menggoreng)
garam
gula
air

Cara membuat:

1) Rebus telur, kupaskan kulit dan cucuk2 telur dengan garfu. Kemudian taburkan sedikit gula ke atas telur tadi dan goreng sehingga kekuningan (sedikit garing). Ketepikan.
2) Bawang merah dan cili dikisar halus. Masukkan sedikit minyak dan tumis bahan kisar tadi sehingga cili masak (hilang bau cili). Tambahkan sedikit air jika perlu.
3) Apabila kuah sudah agak pekat..masukkan garam dan gula secukup rasa. Akhir sekali masukkan telur rebus yang siap digoreng tadi.
4) Sambal manis ni kuahnya mesti pekat tau..bukan cair mcm sambal tumis biasa tu yer..Selamat mencuba.

cucuk-cuck telur dengan garfu, lumur dgn sedikit gula dan goreng sehingga kekuningan.

Kuah mesti pekat dan melekat di telur.



No comments:

Post a Comment