Saturday 13 August 2011

Cucur Udang dan Kuah Kacang

Salam Ramadhan..13 Ramadhan berlalu dalam sekelip mata..Harini dah pun masuk 14 Ramadhan. Persiapan raya belum ada. Tak apa..janji waktu berbuka nanti makanan sempurna dan persiapan raya ditangguhkan lagi pada hari esok. Itu aku..orang lain mungkin dan ready semuanya..Mood raya aku hilang sejak aku kehilangan ibu tahun lepas..3 hari sebelum tibanya Ramadhan..jadi Ramadhan ni genap setahun aku kehilangan orang yang sangat-sangat aku sayang. Sekarang aku termasuk kategori yatim piatu..arwah bapa aku meninggal 17 tahun yang lalu. Tapi kasih sayang arwah masih segar dalam ingatan aku..Sebenarnya aku sangat rindu pada kedua-dua orang tuaku..

Walau apa pun yang terjadi..hidup mesti diteruskan. Perjuangan kita belum selesai. Semalam aku cuti..aku ambik peluang hari cuti untuk mengasah bakat memasak. Kali ni aku masak cucur udang berserta kuahnya sekali. Selalu aku buat cucur aja..kuahnya tak penah cuba. Resepi ni juga dari kakak aku..jom kita tengok..tapi sukatannya tak ada, aku main agak2 jer..

Bahan-bahan cucur udang:
1) Udang
2) Tepung gandum
3) Tauge
4) Daun kucai
5) Air (dari peti sejuk)
6) Serbuk kunyit

Cara membuat:
Senang jer..campur semua bahan2 tu..sebatikan semua..jangan terlalu lembik/cair takut nanti cucur udang makan minyak. Goreng sehingga garing..angkat dan potong.

Kuah Kacang
Bahan-bahan:
1) Kacang tanah (goreng dan tumbuk halus)
2) Kurma (blend- tapis. Ambik air dia je)
3) Cili serbuk
4) Garam
5) Gula
6) Lenga/Bijan (goreng tanpa minyak)
7) Air secukupnya.
8) Tepung gandum

Cara membuatnya:

1) Sebatikan cili serbuk dengan air. Masak sampai mendidih @ cili masak.
2) Kemudian masukkan kacang tanah dan air kurma.Masukkan juga bijan, garam dan gula secukupnya.
3) Untuk memekatkan kuah..masukkan sedikit tepung gandum. Atau kalau ada biskut marie pun boleh gantikan tepung. Masak sampai kuah jadi pekat. Macam biasa gambar akan menyusul kemudian yer..

Dah ready nak hantar kat rumah jiran sebelah..juadah berbuka puasa..

Udang besar-besar..tapi buang kepala dan ekor sebab kulit keras takut tercucuk gusi..

No comments:

Post a Comment