Sunday 1 April 2012

ROTI ARAB

Assalamualaikum,

Nak bercakap Arab tak reti..
jadi apa kata kita belajaq buat roti Arab
pun jadilah..

Sebenarnya aku dah makan roti ni kat rumah
kakak aku berkali2..
dan memang bercadang nak cuba buat sendiri.

Lama aku peram hasrat tu..
tiba2 pada suatu hari aku dengan gigihnya
mencari resepi dalam internet..
Ada 2-3 resepi yang aku ambik
tapi aku cuba resepi yang 1 ni
nak tgk kalau2 menjadi atau tidak..
Alhamdulillah menjadi jugak walaupun
ni 1st time aku cuba masak roti Arab.

Meh sini aku nak tayang gambaq dia dulu..

ni gambar tepung yg dah siap diuli.


ambik tepung sebesar bola pingpong..canai nipis, setebal 0.4cm.


canai sampai habis..susun cantik2 tau..


tengok..dia jadi kembung..bestnya tengok time ni..


ni la hasilnya..ada yg kembung..ada yg terbantut sebab minyak terlampau panas..


ok ni resepinya..

BAHAN A
11gm yis mauripan
1 sudu besar gula
1/4 cawan air

BAHAN B
500gm tepung gandum
1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
2 sudu besar margerin @ mentega
200 ml susu cair
minyak untuk menggoreng
air secukupnya - untuk menguli tepung.

CARA MEMBUAT:
1) Campurkan bahan A biarkan seketika sehingga yis mengembang.
2) Satukan tepung gandum bersama gula, garam dan margerin. Dan campurkan juga dengan bahan A tadi.
3) Kemudian masukkan susu cair disertai dengan air sedikit demi sedikit. Uli sehingga menjadi doh.
4) Doh mungkin agak lembut dan melekat di tangan, tapi jangan tambah tepung..
5) Ketepikan dan perap doh selama sejam.
6) Lepas sejam, keluarkan doh dan uli lg utk keluarkan angin. Bahagikan doh kepada 16 bahagian dan canai setebal 0.4 cm.
7) Canai doh hingga selesai dan bolehlah goreng di dalam minyak yg sederhana panas.
8) Masa menggoreng, simbah2kan minyak ke atas roti supaya dia dapat mengembang dengan cantik. Alih2kan roti sehingga kekuningan, angkat dan toskan minyak.

Aku makan roti arab ni cicah sambal ikan bilis.
Nak lg sedap bolehlah makan dengan kari ayam atau ikan..hmm terangkat...
Resepi ni aku ambik dr MYRESEPI..penyumbang resepi asal adalah "kakfiza". Terima kasih kakfiza yer..

No comments:

Post a Comment